Lofrede der medeplichtigheid

Mijn blog verloopt niet chronologisch,deze kameraadschappelijke solidariteitsreis vraagt nu éénmaal om van tijd een abstractie te maken. Iets wat dichters en kunstenaars ook deden tijdens het Festival Internacional de Poesia Los Confines dat plaats had in de laatste week van juli in Gracias, Honduras. https://www.facebook.com/FIPLC/

Voor mij belichaamt die week onvergetelheid, omdat ik juist dáár in het Lencahart van Honduras zoveel oude vrienden/vriendinnen en strijdmakkers terug mocht tegenkomen, allemaal samen in een zelfde stadje .Ik wist wel dat een hart kon overlopen van vreugde of emoties maar dat vriendschappen gewoon terug aanknopen alsof er geen gisteren was blijft een merkwaardig iets en doet je afvragen “wat is het toch dat ons bond , wat bind ons nog steeds en wat zal ons blijven verbinden?” Eén van de antwoorden op deze vragen is zeker de kameraderie en de medeplichtigheid die ons een verbond deed sluiten toen, in woorden maar ook in daden. De herinneringen die terug naar boven komen in de vele gesprekken deden me terug even geloven dat we wél meerdere levens hebben, wat een absurde gedachte is natuurlijk. Dat euforisch gevoel verdwijnt dan weer wanneer je beeft van ontzetting en siddert van kwaadheid bij het aanhoren van de vele verschrikkelijke, mensonterende en onrechtvaardige gebeurtenissen die zich afspelen in dit mooie land , hevig groen van kleur ; voor enkelen het allesverslindende paradijs maar  voor de meesten echter “una prison verde.”

Doch , elke dag in Gracias deed mijn hoofd tollen van zoveel moois en krachtig en deed me tegelijkertijd ook “boca abierta” zijn van hoe mijn vrienden en kameraden me terugbrachten naar de hevige intense tijden die we samen meemaakten vóór,tijdens en na de staatsgreep van 2009. Wat duidelijk is en blijft , is onze revolutionaire droom, wetende en gelovende dat het ook anders kan en óók moet en dát is tenslotte wat ons bond, bind en altijd zal blijven verbinden !

 

Beleefd in Gracias ; opgetekend in Tegucigalpa.

25 juli- 5 augustus 2017

Leave a Reply

